V tomto článku se dozvíte, jak založit e-shop a co je ještě důležitější, naučíte se, jak řídit návštěvnost a vytvářet tržby. Tento článek pravděpodobně čtete z důvodu, že hledáte nějaký software nebo aplikace, které vám pomohou spustit e-shop nebo návod na zakládání e-shopu. Najít vhodný software je poměrně snadné. Např. Shopify, návrhy uvádíme níže. Ale dosáhnout toho, aby e-shop vydělával, patří k složitějším oblastem. Tento článek se zaměří na obě oblasti – jak vytvořit e-shop a přilákat návštěvníky a tím také prodej. Předtím, než se dostaneme k této problematice, pojďme se podívat na to, jak vybrat produkty k prodeji.
1. Vyberte správný produkt k prodeji
Výběr správného produktu k prodeji je naprosto nezbytné pro úspěch vašeho online obchodu. Nicméně, výrazem “správný” nehovoříme o kvalitě, ale o jedinečnosti vašeho produktu.
Je to z toho důvodu, že když založíte online obchod, soutěžíte s velkým množstvím populárních webů, které prodávají vše pod sluncem. Zamyslete se například nad Amazonem a Ebayem, abyste získali představu.
Obecně platí, pokud budete prodávat věci, které jsou již na těchto stránkách k dispozici, budete zažívat nelehké období. Chcete-li založit úspěšný online obchod, je zapotřebí, abyste našli svůj segment. Identifikujte ho a nebo přímo vytvořte produkt, který není prodáván každým obchodníkem na internetu. Zároveň vyberte produkt, který má předpoklad, že udrží vaše online podnikání.
Například, místo prodeje kytary, která je běžně k dispozici na Amazonu, můžete zvážit prodej instrumentu, který je těžké najít online a u kterého víte, že je po něm velká poptávka. Hledání segmentu obvykle zahrnuje výzkum klíčových slov. Pojďme se na to podívat.
2. Najděte váš segment pomocí výzkumu klíčových slov
Abyste našli svůj segment, budete muset provést nějaký výzkum.
Nejjednodušší způsob, jak identifikovat segment:
1) Použít nástroj ke zkoumání klíčových slov (Moz Keyword Explorer, SERP) s cílem najít segment
2) Provádět online průzkum, abyste zjistili, jaký druh konkurence působí na těchto trzích
Nástroje pro vyhledávání klíčových slov
Nástroje pro vyhledávání klíčových slov vám pomohu zjistit, kolik vyhledávání pro různá klíčová slova za měsíc proběhlo. Můžete se například dozvědět, že slovo “koupit kytaru” bylo vyhledáno 206 000 krát za měsíc. Slovo “koupit ukulele” pouze 1 600 krát za měsíc.
Na základě těchto zjištění si můžete začít myslet, že existuje mnohem větší trh s kytarami. Řeknete si, budu prodávat kytary. Ale tady se zastavte a začněte přemýšlet o množství obchodů s kytarami, se kterými budete soutěžit.
Čísla, která nám nástroj pro vyhledávání klíčových slov prozradí, nám říkají, že ukulele je mnohem vhodnější specifický produkt s dostatečným zájmem lidí o jeho zakoupení. Téměř 20 000 ročně po celém světě. Což je dostatečný počet lidí na to, aby bylo udrženo fungování online obchodu se zaměřením na ukulele.
Otázkou je, zda již existuje mnoho maloobchodních prodejců, kteří prodávají tento výrobek na trhu. To by vám mohlo situaci ztížit.
Abyste to zjistili, musíte se zaměřit na “obtížnost klíčových slov”. Skóre, které je dáno nástroji pro vyhledávání klíčových slov. Čím vyšší je skóre obtížnosti klíčového slova, tím těžší bude hodnocení pro vyhledávání názvu tohoto produktu.
Je také dobrý nápad provést vyhledávání v Google, abyste zjistili, kolik online obchodů se specializuje na prodej ukulele. Pokud zjistíte, že existuje mnoho populárních online obchodů s ukulele, měli byste začít přemýšlet o prodeji jiného produktu. Ale pokud najdete pouze jeden nebo dva obchody, můžete začít přemýšlet o zahájení podnikání s tímto specifickým produktem.
To je velmi základní případ, můžete zajít mnohem dál. Během výzkumu můžete zjistit, že existuje mnoho prodejců ukulele, ale není tam mnoho prodejců, kteří se zaměřují na sopránové ukulele.
Trik je obvykle najít výrobky, pro které existuje silná poptávka. Ale s relativně malým množstvím internetových obchodů, které je prodávají (v ideálním případě vůbec žádný).
3. Získání zásob
Existují dvě hlavní možnosti, které máte k dispozici, pokud jde o získání zásob. Zakoupení od dodavatele a jejich opětovný prodej a nebo tzv. dropshipping.
Výhoda první varianty – koupě od dodavatele, kterého znáte, je to, že si můžete zkontrolovat kvalitu zásob. Zajistit, že je zboží vyráběno eticky a budovat dobrý vztah s dodavatelem.
Nevýhodou je, že budete potřebovat nějakou hotovost, abyste investovali do nákupu zásob. Vyrábíte-li sami, budete muset investovat do výroby. Pokud vyrábíte své vlastní produkty, jste ve skutečnosti dodavatelem.
Druhou možností je dropship. Dropshipping je metoda, kdy nedržíte na skladě to, co prodáváte. Zadáte objednávku, kterou zašlete dodavateli a on dodá zboží zákazníkovi. V tomto případě fungujete jako prostředník.
Hlavní výhodou této metody je, že není vyžadována žádná předběžná investice. Nevýhodou je, že dropshipping je poměrně konkurenční oblastí. Můžete nakonec prodávat produkty, které prodává mnoho konkurenčních obchodníků. Kromě toho může docházet k určitým etickým obavám. Všichni dropshippingoví dodavatelé nemají nejlepší záznamy, pokud jde o způsob, jakým se jejich zboží vyrábí.
Většina hlavních platforem elektronického obchodování nabízí doplňky/integrace, které umožňují vyhledávat a nabízet zboží od široké škály dodavatelů. Mezi oblíbené aplikace patří Oberlo pro Shopify a Alibaba pro Bigcommerce.
4. Jak vytvořit e-shop
Jakmile identifikujete segment a vhodný produkt a budete vědět, kde získat zásoby, je na čase přemýšlet o tom, jak založit e-shop. Můžete si najmout agenturu nebo odborníka, který vám navrhne váš online obchod. Pokud si zvolíte tento způsob, ujistěte se, že bude implementováno řešení, které vám umožní spravovat e-shop i bez jejich pomoci poté, co bude online obchod funkční.
To znamená, že vám musí poskytnout přístup do systému správy obsahu (CMS), který umožní snadno upravovat stránky a přidávat/odebírat produkty. Poté, co bude online obchod fungovat, nebudete muset platit vývojáři nebo webmasterovi, aby tyto akce pokaždé prováděli. Pokud nemáte dostatek času nebo si zrovna nerozumíte s počítači, může mít smysl najmout odborníka, který tuto práci provede za vás.
Ukázka tématu Shopify
Další možností je použít software pro vytvoření online obchodu, takže si můžete vytvořit svůj obchod sami. Je to mnohem levnější varianta, ale budete muset našlapovat opatrně.
Existuje na výběr mnoho řešení pro internetové obchody, Mezi populární patří Shopify, Bigcommerce nebo Squarespace. Z těch, které byly dosud testovány, bylo zjištěno, že Shopify a Bigcommerce jsou pro uživatele nejjednodušší a není potřeba mít velké znalosti s budováním webových stránek. Rozhodně se jedná o nejvíce uživatelsky přívětivé řešení.
Squarespace je také jednoduchý software, ale postrádá některé z pokročilejších funkcí pro online obchody. Tyto funkce nabízí Shopify a Bigcommerce. Dobrou zprávou je, že všechna tato řešení nabízejí obvykle 14denní bezplatnou zkušební verzi a podporu.
Bezplatné zkušební verze softwarů pro online obchod:
Pokud již máte webové stránky (například ve WordPressu) a chcete do nich přidat online obchod, nástroje jako EcWid budou užitečné. Umožní připojit widget do vašeho webu (nebo kdekoliv jinde, kde můžete vložit nějaký HTML kód, například Facebookovou stránku nebo blog) a uživatelé budou schopni vidět v tomto místě funkční online obchod.
5. Optimalizujte web pro vyhledávání
Poté, co jste našli svůj specializovaný trh a navrhli online obchod, je zapotřebí se zaměřit na jeho optimalizaci pro vyhledávání. SEO je naprosto zásadní pro úspěch každého projektu online obchodu.
Můžete znovu použít nástroje pro vyhledávání klíčových slov, abyste zjistili, jaký druh vyhledávání je prováděn pro váš typ produktu. Zajistěte, aby vaše webové stránky obsahovaly všechna tato klíčová slova na všech správných místech – názvy stránek, popisy produktů, nadpisy, metadata a adresy URL. Většina výše zmíněných řešení, zejména Shopify, Bigcommerce a také Volusion vám dávají spoustu kontroly nad SEO.
6. Blog
Velmi důležitou součástí přilákání návštěvníků do online obchodu je pravidelné blogování o tématech souvisejících s tím, co prodáváte. Na vašem webu s tématikou ukulele byste mohli například blogovat o technikách hry nebo o vašem oblíbeném typu ukulelových strun. A také o tom, že v “Some like it hot” hraje Marylin Monroe na ukulele ve vlaku.
Tento druh činnosti je v podstatě známý jako “Inbound marketing”. Pokud se do toho nezapojíte, potenciálně přicházíte o velké množství prodejů.
Tím, že budete vytvářet vysoce kvalitní příspěvky na blog, které obsahují dostatečné množství klíčových slov souvisejících s vaší oblastí podnikání, budete dělat dvě věci:
1) Maximalizovat pravděpodobnost, že se vaše stránky objeví v relevantních výsledcích vyhledávání
2) Ukážete, že jste autoritou v dané oblasti podnikání. Potenciální zákazníci budou mít větší důvěru v prodejce ukulele, kteří mají vášeň a pochopení pro věci, které se ukulele týkají
Stojí za to ukázat hlavní důvod, proč existuje spokojenost s řešeními od Shopify a Bigcommerce pro tvorbu online obchodů. Oba produkty nabízejí funkci blogování, což je velmi důležité pro získávání zákazníků pro obchod.
7. Online reklama
Máte-li rozpočet, stojí za to investovat do online reklamy. Pomůže vám propagovat produkty vašeho internetového obchodu. Dobrým výchozím bodem jsou reklamy Google Adwords a na Facebooku.
Google Adwords
Používání služby Google Adwords zahrnuje identifikaci (a placení) relevantních vyhledávacích frází, které budou zobrazovat reklamy pro váš obchod/produkty.
Podle zkušeností kampaně Adwords obecně fungují dobře, když prodáváte především dražší produkty. Vynaložíte náklad na reklamu v hodnotě 1500 Kč za účelem vytvoření jednoho prodeje. Prodáváte například televizi v hodnotě 25 000 Kč. V tomto případě se vám taková investice vyplatí. Ale pokud vynaložíte 1500 Kč do reklamy, abyste prodali CD v hodnotě 300 Kč, bude potřeba zvolit jiný přístup.
Je to otázka pohledu na vaše limity a jaké různé strategie klíčových slov budete zkoušet, abyste zajistili, že vám reklama nebude ubírat mnoho zisku. Služba Google Adwords vám může pomoci prodat spoustu produktů.
Reklamy na Facebooku
Reklama na Facebooku funguje na odlišném principu oproti Google Adwords. Zde platí, že reklamy se zobrazují osobám, které Facebook informovaly o tom, co je zajímá.
Pomocí reklamy na Facebooku můžete inzerovat například trička Beatles pro lidi, kteří mají rádi Beatles, VW klíčenky pro lidi, kteří řídí Volkswageny a tak dále.
Reklamy na Facebooku jsou velmi mocné a umožňují se dostat k obrovskému počtu lidí. Stojí za to porozumět tomu, jak fungují, než za ně utratíte peníze.
8. Kupte již existující online obchod
Pokud se vám zdá, že založení vlastního online obchodu je příliš náročné, máte možnost zakoupit internetový obchod, který již vytváří zisk. Je to mnohem jednodušší, než si myslíte. A to díky službám jako je Exchange Marketplace od Shopify nebo Empire Flippers. Umožní vám procházet online obchody, které byly prozkoumány odborníky dříve, než byly uvedeny do prodeje.
Mohlo by vás zajímat: Nejlepší český hostingy 2018 (Srovnání a recenze)