Elon Musk je jeden z nejpopulárnějších a nejbláznivějších moderních podnikatelů na světě i několikanásobný generální ředitel na plný úvazek. Stojí za automobilkou Tesla, za vesmírnou společností SpaceX, za digitální bankou Paypal, vakuově poháněnými vlaky Hyperloop a systémy tunelů Boring Company.
Dokáže být geniální, vtipný a naprosto nevyzpytatelný. Někdy jeho genialita sahá za hranice běžného chápání a člověk má pocit, že není nic, co by nedokázal. Vertikálně přistát s raketou je jako balancovat s hůlkou na špičce prstu a udělat dřep.
Zdroj: Tech Revolution (YouTube)
Je libo Mars? Elon Musk na něj chce letět (a taky tam i zůstat). Je libo jako (dočasně) nejbohatší člověk planety přidávat na Twitter naprosto nesmyslný obsah o „vtipné kryptoměně“ a zadupat svou serióznost do země? Proč ne. Elon Musk si udělá, co bude chtít. A taky, kdy bude chtít (což je možná důvod, proč nové modely Tesly a vývoj raket SpaceX mají enormní zpoždění). Má totiž ve zvyku dávat nereálné časové odhady. Jedna věc mu ale až do nedávna, pro štěstí i neštěstí naší komunity, unikala. Kryptoměny.
„In retrospect, it was inevitable.“
Kdo by si pomyslel, že Elon Musk bitcoin může i poškodit?
Elon, ať už úmyslně nebo neúmyslně, naskočil na vlnu šíleného moderního světa, kde je cool postovat memes, vydávat zvláštní prohlášení a chovat se jako puberťák, protože jde o geniální marketingovou strategii. Jde s dobou, protože „co čekat od světa, kde už je tisk peněz z větru všeobecně známá skutečnost, kde policisté vraždí a kde prezident Spojených států staví zeď na hranici s Mexikem“? Udělal ze sebe Iron Mana ve skutečném životě. Tak, jak ho média milují. Technologického fanatika 21. století.
Paypal
Jak to všechno začalo? Zájmem o počítače v deseti letech. Za pár dní se naučil programovat podle příručky, jejíž kurz měl zabrat několik měsíců, a pak prodal vlastní videohru Blastar za 500 USD.
Málokdo ví, že se narodil v Jihoafrické republice a až později se odstěhoval do Ameriky, kam se dostal přes Kanadu, kde mu umožnilo pobyt matčino místo narození. V JARu rozhodně nebylo hlavním problémem najít si práci, což utvořilo jeho pohled na svět. Nakonec vystudoval zvláštní kombinaci ekonomie a fyziky na pensylvánské univerzitě. První zajímavé pracovní zkušenosti přišly z praxe v Silicon Valley – startup s tzv. ultrakapacitátory na ukládání energie a Rocket Science Games.
Doktorské studium aplikované fyziky předčasně ukončil ve 24 letech kvůli první vlastní firmě Zip2. Ta fungovala jako prehistorické Google mapy a založil ji spolu s bratrem Kimbalem. Tou dobou totiž začal internetový boom.
Za peníze za Zip2 (22 mil. USD) založil společnost x.com, která se spojila s Paypal a vybudovala moderní platební síť internetu (tedy, moderní až do roku 2009). Na začátcích systémy Paypal napadali hackeři takovým tempem, že málem zbankrotovali. To bylo poprvé, co se Elon Musk pustil do odvětví, o kterém skoro nic nevěděl. Navíc musel budovat své mizerné manažerské dovednosti.
„Bankéři jsou bohatí a hloupí,“ (Paypal, Ashlee Vance: Elon Musk)
prohlásil potom, co jedna banka odmítla jeho podnět k výnosné arbitráži, a vznikl nápad na Paypal.
Tesla
V roce 2000 splaskla internetová bublina a Musk byl svědkem možného klesajícího trendu v inovacích. Paypal jako jedna z mála společností nebyla jen bublina.
„Nejlepší mozky mé generace vymýšlejí, tak přimět lidi, aby klikali na reklamy.“
Za prodaný podíl v Paypal Elon Musk opět zariskoval a založil vlastní automobilku Tesla Motors, která byla několik let v červených číslech, protože postrádala kvalitní průmyslovou organizaci (Musk ji vedl jako startup ze Silicon Valley, což nebylo pro technicky náročné objekty vůbec vhodné). První elektroauto bylo skutečně z garáže a bateriím hrozilo samovznícení. Průlom nastal až s technologií li-ionových baterií a prodejem bez obřích sítí dealerů a subdodavatelů.
Tesla začala malosériovou výrobou luxusních aut pro boháče, ale dnes už se ocitá těsně nad kategorií vozů pro střední třídu. Tesla naplňuje Elonovu představu o ekologii (přičemž tento „altruismus“ podporují volně přístupné patenty společnosti Tesla). Navzdory strachu z umělé inteligence navíc Tesla tvoří největší síť autonomních vozidel na světě.
Někteří spekulují, že Muskovi příliš nejde o ekologii, ale o skvělé zrychlení vozů Tesla a podkládají to faktem, že se jednou nechal unést a měl téměř smrtelnou autonehodu, když jeho McLaren dostal smyk.
SpaceX
Nápad na SpaceX dostal Elon Musk tehdy, když chtěl nechat vyslat myši do kosmu v rámci projektu Ziebrin, rok předtím, než založil Teslu. Při shánění vhodných raket totiž přišel na to, že jsou rakety extrémně drahé (Rusko – Kentrell 8 mil. USD/2 ks).
„Myslím, že tu raketu můžeme postavit sami.“
Protože na webu NASA nenašel plán na kolonizaci Marsu, šel se svou vizí ještě o stupeň dál.
„Musk bude inspirovat lidstvo k úvahám o zkoumání kosmu tak, že to zkoumání zásadně zlevní.“ (Ashlee Vance: Elon Musk)
Kosmický průmysl byl záležitostí vlád, takže v odvětví 50 let nikdo nevymyslel nic zásadního. Navíc státní přístup budoval pro každý let extrémně velkou a drahou raketu, i když by stačila menší a levnější.
„Pro každý start stavěli Ferrari, když stačila Honda Accord.“
Zaměstnance sháněl z kateder letectví, protože byli levní, a rakety stavěl z běžně dostupných dílů. Cokoliv nad 10 000 dolarů musel osobně schválit.
První start v roce 2007 skončil výbuchem. Další dva také a až když měl peníze jen na jeden, uspěl a raketa nevybouchla. Jak už víme, zasadil se na znovupoužitelných raketách přistávajících vertikálně, protože proč ne a protože tak ušetřil miliony dolarů.
Nyní (2021) společnost vyvíjí největší raketu naší planety – Starship Super Heavy. Kolos s hmotností přes 5 tisíc tun!
Šprt? Tak trochu
Byl (nebo je) Elon Musk „šprt“? Vlastně ano. Od mládí postrádal empatii (jako Steve Jobs), četl se zájmem encyklopedie a někdy se zamyslel tak, že ho museli praštit. V Pensylvánii ale někdy vyjel z koleji, protože bydlel v domě pronajatém pro noční klub (malý zdroj příjmu), kde někdy pořádal videoherní orgie.
„Kdyby existoval způsob, že bych nemusel jist, a tím pádem mohl vice pracovat, nejedl bych.“
Při „práci v Paypal“ už byl Musk miliardář a chvíli žil jako naprostá celebrita. Koupil si třeba McLaren F1 a ve vysoké rychlosti, když se chtěl předvést příteli, jej zdemoloval.
„Dovolená vás může i zabít,“ prohlásil, když málem zemřel na malárii.
„Nestarej se o metody, jestli jsou správné nebo korektní, svou práci prostě musíš udělat,“ řekl v komentáři na některé zaměstnance, kteří mu při výrobě Tesel namítali, že „takto se to nedělá“. Samozřejmě se někdy spálil jako Steve Jobs se svým perfekcionismem (kauza Antennagate).
Elon Musk bitcoin miluje
Mohli bychom mluvit o jeho firmě na solární panely (Solar City) nebo o firmě budující tunely (Boring Company) či vakuově poháněné rychlodráze (Hyperloop), nás ale zajímá hlavně Bitcoin. Elon Musk bitcoin totiž miluje. Nebo vlastně Dogecoin?
V poslední době (mid-2021) ale Elon Musk bitcoin i Dogecoin spíše uráží. Mohou za to jeho měňavé postoje a hořké dělání si srandy z lidí, co dělají do kryptoměn.
https://www.youtube.com/watch?v=UG07x3aN3b0
Za „hru, která ničí životy“, ale už nesklízí pouze kritiku komunity, ale i někoho, kdo se vydává za Anonymous.
Elon Musk bitcoin timeline
Elon Musk bitcoin ale přes to všechno nezatracuje. Připomeňme si, jak se doposud angažoval v kryptu:
- Pár příspěvků komentujících bitcoin pozitivně a zmínka v podcastu cathie Woodové („Paper money is going away, and crypto is a far better way to transfer value than pieces of paper.“ 2019)
- Červenec 2020 se stal terčem největšího hackershého útoku na ověřené účty všech dob a hackeři jeho identitu použili pro nalákání obětí na „giveavays“ ve stylu „pošli 1 bitcoin a já pošlu 10“
- Tweet o zničení současného finančního systému Dogecoinem a kaskáda dalších nesmyslných příspěvků
- Někteří ho považovali za Satoshiho Nakamotu
- DOGE mánie a podezření na hacknutý Twitter účet
- Přidání loga bitcoinu do bia na Twitteru
- Ohlášení mise satelitu Doge-1 na Měsíc
- Přidání bitcoinu v hodnotě 1,5 miliardy USD na balance sheet Tesly a příjem plateb za vozy v bitcoinu (2021)
- Tesla prodala 10 % svých bitcoinů za 272 milionů dolarů
- Elon Musk možná koupil bitcoin i sobě (odpověď pod jedním tweetem: „No, you do not. I have not sold any of my Bitcoin. …“)
- Obava z ekologičnosti bitcoinové těžby a zastavení plateb (Elon Musk bitcoin snad nechápe?!)
- Výhružky Anonymous ohledně manipulace ceny kryptoaktiv a neekologičnosti Tesly
- Tesla začne přijímat bitcoin, pokud alespoň 50 % hashratu bude pocházet z obnovitelných zdrojů… Cena BTC letí vzhůru a Elon Musk se stává celebritou s největším vlivem na bitcoin vůbec
To nejlepší
Nejlepší úlety Elona Muska se týkají většinou Tesly, která je pro běžné lidi zřejmě nejviditelnější. SpaceX je i podle Twitteru relativně vážná věc, Hyperloop bude praktický až za dlouho a Boring Company je „nudná“. Pro téma Muska a konkrétně jeho tweetování o kryptoměnách máme speciální článek tady (ODKAZ). Ničí Elon Musk bitcoin nebo jej jen popularizuje? Necháme na vás!
Tesla Model S Plaid
Tesla Model S Plaid představená 14. 6. 2021 není „jen další esko“. Nejaerodynamičtější ze všech sériově vyráběných vozů, přes 1000 koní, zrychlení z 0 na 96 km/h pod 2 sekundy (verze Performance to uměla za 2,4 sekundy), yoke volant jako v počítačové hře a maximálka 322 km/h. Dojezd v zimě má zvyšovat tepelné čerpadlo. Poprvé byl v konstrukci elektromotorů použit tzv. karbon (uhlíková vlákna). Kde je háček? Cenovka 130 tisíc dolarů v základu.
Tesla Roadster ve vesmíru
Je to tak. V únoru 2018 vypustila společnost SpaceX do vesmíru raketu Falcon Heavy s podivným nákladem – Teslou Roadsterem z roku 2008. Satelit s Roadsterem v útrobách nyní míří do „hlubokého vesmíru“.
„Zhulený“ Musk
V září 2018 si Elon Musk zakouřil nabídnutou marihuanu v pořadu Joe Rogan Experience #1169 a vyvolal tím velký mediální poprask. Zejména NASA, která spolupracuje se SpaceX, musela preventivně reagovat a podrobit svého dodavatele bezpečnostnímu auditu, „jestli nejsou zhulení i zaměstnanci u raket“. Díky tomuto výstupu Elon Musk zpečetil svůj osud jako meme lorda a vytvořil silnou základnu pro svůj mediální obrázek.
Slib vznášející se Tesly
Ve stejném pořadu Musk nastínil i svou představu „vznášejícího se Roadsteru poháněného raketami od SpaceX. Vzhledem k extrémně zpožděným dodávkám i „normálních“ automobilů Tesly je ale nepravděpodobné, že by se takový stroj dostal na trh ve slibovaném roce 2022.
Tesla akcie jsou moc vysoko imo
Elon Musk si rozhodně nedělá hlavu z autorit. V roce 2020 a 2018 postnul dva kontroverzní tweety – v jednom byla Tesla, co se týče akcií, „moc vysoko“ a v druhém chtěl společnost udělat soukromou. SEC (americká komise pro cenné papíry) mu za to vyměřil obří pokuty a sesadila ho z postu předsedy představenstva.
Doge to the Moon
Je to tak. Geometric Energy Corp. si zaplatila vyslání satelitu CubeSat (Doge-1) na měsíc. Bylo to za 62 milionů dolarů, v přepočtu, protože společnost to SpaceX splatila v Dogecoinu.
Tesla Cybertruck
Snad nejkontroverznější automobil všech dob, to je Tesla Cybertruck. Geometrie počítačové hry z osmdesátých let, pancíř, nerozbitná skla a obří výkon. Nebyl by to ale Elon Musk, kdyby neuvedl nový model na trh majestátním způsobem plným přehánění a kontroverze. Při uvedení totiž omylem rozbil „nerozbitné“ sklo. No, nechápu, jak mu to mohli dovolit vyrobit.
„Pane, tohle nemůžeme nikdy vyrobit ani pustit na silnici. Ty ostré hrany, futuristický vzhled… Kdo by tak šílené auto kupoval?“
„Já to ale chci, tak to vyrobte.“
Tečka nakonec: X Æ A-12 Musk
„X“ jako neznámá proměnná, „Æ“ vysloveno AI, je zkratka pro umělou inteligenci a překládá se v různých jazycích (např. japonštině) jako láska. „A-12“ je jako Lockheed A-12, nejvýkonnější průzkumné letadlo dvacátého století, předchůdce nejoblíbenějšího průzkumného letadla manželů Muskových – Lockeheedu SR-71. To je prosté vysvětlení jména šestého dítěte Elona Muska.
Kam Elon Musk bitcoin pošle příště?