Nazaměnitelné tokeny (NFT) jsou něco, o čem jste možná v poslední době slyšeli ve zprávách nebo online, ale nejste si jisti, co přesně jsou nebo jak fungují. Sestavili jsme komplexního průvodce NFT, abychom vás naučili trochu více o tom, co to je, jaké z nich jsou nejúspěšnější, k čemu se používají, jak fungují a kde je můžete zakoupit.
Co je NFT
NFT je typ digitálního tokenu, který je vytvořen pomocí technologie blockchain. Jako digitální aktivum není tento token dostupný ve fyzické podobě. Místo toho se jedná o zcela virtuální položku, která se vytváří, ukládá a obchoduje digitálně pomocí internetu, přesněji technologie blockchain.
Jak název napovídá, každý nezaměnitelný token zůstává svou formou nenahraditelný. To znamená, že když je NFT vytvořen, je jedinečný ve své virtuální identitě. Na rozdíl od dalšího populárního výtvoru technologie blockchain ve formě kryptoměn nelze tyto tokeny vyměnit za jinou repliku jejich přesné hodnoty nebo formy. Díky tomu jsou NFT velmi vyhledávané nebo sběratelské předměty, které lze použít pro širokou škálu služeb.
Nyní přichází otázka, jak koupit NFT nebo proč si jej vůbec pořizovat. Odpověď je jednoduchá. Když jsou NFT vytvořeny ve své jedinečné podobě přes technologii blockchain, mohou se stát reprezentací různých položek na technologii blockchain. Tyto tokeny pak mohou být drženy nebo převedeny přes blockchain, aby prokázaly vlastnictví odpovídajícího aktiva.
Tyto položky mohou zahrnovat digitální obsah, jako je umění, elektronické knihy a příspěvky na sociálních sítích. Mohou však také představovat hmotná aktiva, jako jsou obrazy v reálném světě a nemovitosti. Tato rozmanitost aktiv a možnost výměny jejich vlastnictví je jedním z největších důvodů, proč se mnoho tvůrců touží naučit NFT prodávat nebo jak NFT vytvořit.
Jak je to s vlastnickými právy
Důkaz o vlastnictví, který je převeden s NFT, neznamená, že zastupované aktivum má svá úplná autorská práva nebo dokonce práva na používání a odstranění automaticky převedena na nového vlastníka. Pokud není podmínka nastavena někde během samotných atributů NFT nebo kódu, jedinec držící NFT jednoduše vlastní reprezentaci aktiva na blockchainu. Nic víc nic míň.
To znamená, že pokud někdo musí být držitelem autorských práv nebo práva na odstranění nebo úpravu obsahu spojeného s NFT, klauzule musí být v NFT od začátku.
Nejlépe to dokládá prodej vůbec prvního tweetu spoluzakladatele a generálního ředitele Twitteru Jacka Dorseyho, který byl prodán jako NFT za více než 2,9 milionu dolarů . I když byl NFT tweetu prodán s osobním podpisem Dorseyho v atributech, tweet je stále na Twitteru jako debutový příspěvek platformy. To znamená, že osoba, která zakoupila NFT, získala token s ním spojený, ale nemá přístup k účtu, aby mohla tweet odstranit.
Díky tomu je vlastnictví NFT trochu složitější.
Historie a nejlepší NFT
První NFT Vůbec
Dlouholetý umělec Kevin McCoy vytvořil první NFT v roce 2014 (prostřednictvím procesu známého jako „ražba“).
Kvůli svému historickému významu a Kevinově pověsti v umělecké komunitě se dílo – známé jako Quantum – v červnu 2021 prodalo za 1,4 milionu dolarů. Mezi tímto prvním startem NFT a rokem 2017 však sektor usnul.
První kolekce NFT
V roce 2016 začala hrstka uživatelů Etherea obchodovat Pepe the Frog NFT (memem, který se stal ikonou ve světě kryptoměn).
Ale protože sbírka byla tak malá a finanční hodnota NFT ještě nebyla jasná, projekt nezískal dynamiku. Pak, v roce 2017, dostali manažeři společnosti s názvem Dapper Labs skvělý nápad.
První hromadné přijetí
Po pozorování divokého úspěchu sběratelských projektů, jako jsou Pokémon a Tamagotchi, Dapper Labs posunul koncept o krok dále tím, že jej naklonoval do blockchainu. Replikovali zábavný herní aspekt Pokémona a přidali něco, co nikdo předtím neviděl: Ověřitelné vlastnictví a fungující finanční trh.
Rychle vpřed o pár měsíců a CryptoKitties – projekt NFT společnosti Dapper – se stal největším projektem na Ethereu, což způsobilo raketový nárůst poplatků a zpomalení sítě po celém světě.
První limitovaná a nejúspěšnější kolekce NFT
Krátce poté společnost známá jako Larva Labs spustila CryptoPunks. Na rozdíl od Dapper Labs však Larva omezila svůj projekt na pouhých 10 000 NFT. Krok, který by časem vyvolal NFT mánii roku 2021.
Pankáči, náhodně generovaní softwarovým programem, jsou avataři s nízkým rozlišením navržení tak, aby vypadali – z větší části – jako běžní lidé. Každý punk je tvořen kombinací vlastností (např. náušnice, punk atd.), přičemž existuje 6 039 mužských verzí a 3 840 ženských.
A i když byly NFT původně rozdávány zdarma, jejich status první limitované edice z nich rychle udělal sběratelské předměty. Dneška a průměrný punk se prodává za více než 340 000 dolarů , zatímco položky se vzácnými (jedinými svého druhu) rysy se prodaly až za 11 milionů dolarů.
Další top kolekce NFT
Bored Ape Yacht Club (BAYC) je také jeden z nejúspěšnější z projektů NFT. Nejdražší NFT z kolekce se dosud prodal za neuvěřitelných 3,59 milionu dolarů (769 ETH). Mezi vlastníky BAYC NFT patří velká jména jako Eminem, Jimmy Fallon, Stephen Curry, Snoop Dogg, KSI, Lil Baby a Post Malone.
Bored Ape Yacht Club, nebo často hovorově nazývaný Bored Ape, je nezaměnitelná sbírka tokenů postavená na blockchainu Ethereum. Sbírka obsahuje profilové obrázky kreslených lidoopů, které jsou procedurálně generovány algoritmem. Opice mají svůj příběh – jsou to znudění kryptomiliardáři, kteří visí v bažinatém jachtařském klubu v roce 2031.
BAYC není jen sbírka sběratelských karet s vizuálně přitažlivými karikaturami opic. Vlastníci každého BAYC NFT získávají práva na komerční využití, na kterých mohou stavět produkty.
Vývojáři vytvořili také digitální lahvičky mutantního séra. Po smíchání s Bored Ape mohou majitelé generovat další top NFT – Mutant Ape – který má opět patří mezi nejúspěšnější kolekce.
Axie infinity
Nejlepší kolekce, s ohledem na zobchovaný objem jsou samozřejmě NFT ze hry Axie Infinity. Předměty ve hře jsou reprezentovány NFT, které lze propojit s digitálním obsahem – příčerkami Axies a pozemky, které obývají hru. Na rozdíl od běžných herních položek, NFT uděluje vlastnictví kupujícímu a můžete vyměnit Axies také na herním tržišti za skutečné peníze.
Top kolekce lze najít na analytické platformě Cryptoslam.
Kde a jak koupit NFT
Jedním z prvních rozhodnutí, které musí kupující NFT učinit, je, na jaké kryptoměnové platformě (aka blockchain) chtějí, aby jejich NFT bylo hostováno.
Když začátkem roku 2021 začala mánie NFT, Ethereum bylo jediným mainstreamovým blockchainem s fungující technologií NFT. Díky tomu je Ethereum stále blockchain číslo 1, pokud jde o objem prodeje NFT.
A pokud jde o vyhledávání a nákup NFT, OpenSea, Rarible a SuperRare jsou jedny z nejlepších tržišť.
Kvůli vysokým poplatkům se však stále více projektů NFT a tržišť spouští na blockchainu Solana (kde jsou poplatky pouhé haléře). Nejlepší tržiště jsou Solanart a SolSea.
V současné době je největší tržiště OpenSea, které podporuje blockchainy Ethereum, Klaytn, Polygon a Solana.
Proces nákupu
Ať už si vyberete Ethereum, Solana nebo jiný řetězec, proces nákupu je prakticky stejný.
Nejprve si budete muset založit online kryptoměnovou peněženku (která funguje jako virtuální peněženka, se kterou komunikujete prostřednictvím vašeho internetového prohlížeče). Možnosti zahrnují MetaMask, Trust Wallet a řadu dalších.
Jakmile to uděláte, použijete svou peněženku k přihlášení k platformě NFT, ze které chcete nakupovat. Téměř každá platforma má v pravém horním rohu své webové stránky tlačítko. Klepnutím na toto tlačítko připojíte svou peněženku.
Pro naše účely použijeme platfromu OpenSea. První věc, kterou musíme udělat, je najít NFT, který nás zajímá a kliknout na něj. Na výběr máme dvě možnosti, jak koupit příslušný NFT:
- můžeme kliknout na tlačítko „Buy now“ a nakoupit za pevnou cenu
- můžeme učinit nabídku na NFT již v držení uživatele. Pro vytvoření nabídky musíme kliknout na tlačítko „Make offer“ a v dalším okně musíme vybrat a přijmout prohlášení o vyloučení odpovědnosti.
Pokud budete platit kartou, přejděte na NFT, který chcete zakoupit, a klikněte na tlačítko Koupit. Odtud budete platit stejným způsobem jako u jakékoli jiné online transakce.
Jakmile budete hotovi, NFT bude uložen do vaší peněženky (proces prohlížení NFT ve vaší peněžence se na každé platformě liší).
Jak vytvořit NFT
NFT můžete vytvořit na různých platformách, jak jsme zmínili výše. Je však důležité poznamenat, že pokud si vyberete konkrétní platformu, budete moci své NFT prodávat pouze prostřednictvím řešení, která jsou spojena s příslušnou platformou. To zahrnuje peněženky a tržiště a zároveň zohledňuje mechanismy dosahu k vaší cílové skupině.
Pokud například chcete prodat svůj NFT na OpenSea, budete si muset vytvořit svůj token na blockchainu, který platforma podporuje. V případě OpenSea tyto blockchainy zahrnují Ethereum, Polygon, Klatyn a Solana. Pokud použijete jakýkoli jiný blockchain, nebudete moci prodávat své NFT na OpenSea. Tento přístup specifický pro blockchain platí také pro ostatní NFT tržiště a jejich podporované blockchainy.
V následujícím příkladu pokračujeme ve vysvětlování toho, jak vytvořit NFT na OpenSea.
- Přihlaste se na webovou stránku OpenSea .
- Klikněte na Create.
- Vyberte si jednu z nabízených možností peněženky. Pokud peněženku nemáte, můžete si ji vytvořit.
- Postupujte podle pokynů pro ověření a nastavení peněženky.
- Pro vytvoření kolekce přejděte na profil a klikněte na My collections, poté znovu klikněte na Create.
- Přidejte název, popis a obrázek pro svou sbírku.
- Klikněte na Create.
- Nahrajte svůj digitální obsah.
- Přiřaďte atributy a podrobnosti o vlastnictví. (V případě vytvíření kolekce přiřeďte NFT ke kolekci.)
- Potvrďte podrobnosti NFT.
- Vytvořte NFT.
Váš NFT bude vytvořen a uložen do vaší peněženky. Poté jej můžete uvést do prodeje na OpenSea. Pokud najdete kupujícího mimo platformu, můžete provést převod výměnou za prostředky v kryptoměně nebo fiat měně. V mnoha případech možná budete muset zaslat kupujícímu originální soubory obsahu samostatně.
Zatímco toto je přehled o tom, jak vytvořit nebo jak prodat NFT prostřednictvím OpenSea, další platformy také postupují velmi podobným způsobem. Vzhledem k tomu, že OpenSea je jedním z nejjednodušších způsobů vytváření NFT, je to také jedna z nejpohodlnějších možností pro začátečníky.
Ve skutečnosti jsme tak vytvořili pouze NFT, ale není uveden na tržišti k prodeji.
Jak prodat NFT
Své NFT ,můžete uvést do prodeje ihned poté, co jste jej vytvořili. Následující přehled nastiňuje, jak proces vypadá v OpenSea.
- Po vytvoření sbírky najděte položky, které chcete prodat.
- Klikněte na Sell.
- Vyberte svou cenu.
- Určete své prodejní podmínky, jako je pevná cena nebo aukční prodej.
- Pusťte svou položku do prodeje.
Pokud zvolíte aukční prodej, budete muset určitou dobu počkat, než bude váš prodej dokončen. Po uplynutí této lhůty je položka prodána tomu, kdo nabídne nejvyšší nabídku. V případě, že použijete prodej za pevnou cenu, vaše NFT lze prodávat jako jakoukoli jinou maloobchodní položku na webu.
Když se rozhodnete prodat svůj NFT, je důležité si uvědomit, že nemusíte vždy získat hejno kupujících k vaší nabídce. To je zcela normální. Pokud neprodáváte virální tweet nebo mem, šance na obdržení velkého množství nabídek na vaše NFT nejsou tak vysoké. Proto, pokud dostáváte své nabídky v desítkách a ne stovkách potenciálních kupců, nenechte se odpovědí odradit.
Pokud v tomto sektoru teprve začínáte, důsledný prodej vašich NFT za dostatečné ceny bude spíše jako maraton než sprint. Pokud si zachováte vytrvalost, můžete zvýšit své šance prosadit se v tomto nově vznikajícím sektoru.
Jak vytvořit a vygenerovat svojí kolekci NFT
Můžete zvážit vytvoření vlastní sbírky.
1. Začněte se základním obrázkem
Pokud jste již viděli sbírku 10 000 NFT, možná jste si všimli, že NFT se liší, ale mají společný tvar, který se nazývá základní znak (nebo obrázek). Takže prvním krokem je navrhnout svou základní postavu. Musíte se rozhodnout o představě vaší základní postavy. Oblíbené nástroje.
- InkScape
- Illustrator
- Photoshop
- Canva
2. Navrhněte různé vrstvy
Poté, co vytvoříte svůj první obrázek, který má atributy vašeho základního obrázku, můžete nyní snadno vytvořit další různé obrázky provedením malých změn na prvním obrázku.
K uspořádání práce musíte použít okno panelu Vrstva. Vytvořte více vrstev podle atributů základního obrázku: pozadí, tělo, látka, vlasy, oči atd. Každou část vložte do správné vrstvy. Například části těla musí být ve vrstvě těla a části očí musí být ve vrstvě očí.
Nyní můžete přejít na každou vrstvu a vytvořit z ní mnoho různých variant. Do vrstvy pozadí můžete přidat modré, zelené, červené a hnědé obrázky pozadí. Pak přejděte do vrstvy očí a navrhněte oči s různými výrazy.
3. Vygenerujte 10 000 NFT
Jak můžete vidět na výše uvedeném příkladu, NFT je pouze kombinací vrstev. Chcete-li vypočítat, kolik jedinečných NFT můžete vytvořit ze svých vrstev, získejte součin počtu variant pro každou vrstvu. Chcete-li vytvořit 10 000 NFT, potřebujete například 4 vrstvy se 10 variacemi v každé. (10x10x10x10=10 000)
Zkombinovat ručně 10 000 obrázků bude samozřejmě velmi obtížné. Proto k tomu budete potřebovat generátor. Existuje mnoho placených generátorů, ale jeden z njeoblíbenějších a zdarma je Appsus NFT art generator.
Nejprve musíte exportovat vrstvy jako soubory PNG. Poté je můžete vložit do generátoru, vyberete procento vzácnosti varianty. Jakoukoli variantu můžete učinit vzácnější snížením jejího procenta. Nyní si můžete vybrat požadovaný počet NFT. Poté klikněte na generovat, software se postará o zbytek.
Získáte také metadata pro každé NFT připravené k nasazení na blockchainu Ethereum. Najdete ho ve složce Output.
Takže takto si můžete vytvořit svou sbírku 10 000 NFT a postupovat k prodeji podle kroků výše.
Jak propagovat své NFT
Marketing vašeho uměleckého díla NFT je často kombinací propagace a budování komunity. Obojí hodně pomáhá, pokud jde o budování dlouhodobé podpory a zájmu o vaše umělecké dílo. Několik věcí, které vám pomohou podpořit váš kreativní talent a vybudovat komunitu, jsou následující:
- Vytváření účtů na Instagramu a Twitteru a aktivní sdílení vašich výtvorů.
- Být aktivní v jiných komunitách umění a tvůrců.
- Pomáhat a vzdělávat ostatní, pokud jde o vaše umění.
- Být svým vlastním největším fanouškem a užívat si tento proces.
- Mít webové stránky.
Zapište svoje zalistování do kalendáře
Naštěstí existují kalendáře NFT, kde mohou tvůrci uvést své data spuštění. Kalendáře pomáhají tvůrcům a kupujícím propojit se tím nejjednodušším způsobem. Jeden z oblíbených kalendářů je NFTdroops. Má nejjednodušší design, bez rušivých reklam. Místo, kde lidé tráví čas procházením NFT.
Použijte tematické skupiny na telegram a discord
Připojení k tematickým skupinám je dalším účinným způsobem, jak propagovat své NFT. Zde je nejdůležitější nespamovat každých 5 minut. Nedělejte to jako ostatní. Zkuste najít něco jiného a jedinečného.
Provedení všech těchto strategií vyžaduje čas a energii. Lze využít placených způsobů propagace NFT a výsledek pocítíte okamžitě.
Klíčové věci
- Aby tvůrci dosáhli lepších výsledků, měli by nejprve vymyslet marketingovou strategii pro svůj projekt NFT.
- Proces budování komunity je maratón, který vyžaduje, aby umělci zůstali ve spojení prostřednictvím stálého proudu aktivit.
- Rodamapa
Závěr
Nakonec jen čas ukáže, co se stane s touto rodící se technologií. Na jedné straně NFT řeší různé reálné problémy. Problémy, které – zatím – žádná společnost ani technologie nedokázala vyřešit.
Na druhou stranu se dostaly na světlo příběhy o spekulacích s cenami, podvodech a divokých valuacích. Z toho důvodu se mnozí domnívají, že NFT jsou jen další formou (nebezpečného a vysoce volatilního) investování do kryptoměn.
Nikdo nemůže popřít ohromující růst tohoto odvětví. Vzestup nezaměnitelných tokenů ještě zdaleka nekončí, protože prominentní celebrity a značky se zapojují do virtuálního světa digitálních aktiv stále více.